Kompozytorka, improwizatorka, prezenterka radiowa, DJ-ka, turntablistka, „badaczka dźwięków”. Shiva Feshareki zestawia elektronikę z orkiestrowym instrumentarium i, manipulując dźwiękiem w czasie rzeczywistym, nadaje im zupełnie nowe konteksty. Podczas pierwszego w Polsce koncertu, już 4 kwietnia w Szczecinie, zaprezentuje m. in. zupełnie nową kompozycję inspirowaną białym holem Filharmonii.
Stay up to date. Subscribe to our newsletter.
To subscribe to the newsletter, the following consent and declaration are required!
Jej solowe występy gramofonowe łączą wycinki z drum’n’bassu, hardcore’u, garage'u czy klubowej i fragmenty głęboko minimalistycznych oraz klasycznych utworów, w złożone kompozycje na żywo. Pochodząca z Londynu artystka świetnie czuje się solo za gramofonami, jak i w kooperacjach z ogromnymi orkiestrowymi składami. Występowała m.in. z BBC Concert Orchestra, Aarhus Symphony Orchestra, czy Orchestre Nationale de Lyon. Feshareki koncertuje na całym świecie od Montrealu po Moskwę, a każdy jej występ to mocne doświadczenie, silnie powiązane z przestrzenią i eksplorujące temat dźwięku jako nośnika informacji. Temat ten zgłębia też na wydanym w 2018 roku debiutanckim albumie „NEW FORMS” oraz podczas swoich audycji dla Radia NTS.
W 2004 roku Shiva Feshareki zdobyła tytuł Młodego Kompozytora Roku w ramach BBC Proms (miała wtedy 17 lat!), a w 2017 BASCA (British Academy of Songwriters, Composers, and Authors) przyznała jej nagrodę za innowacyjność. To ostatnie wyróżnienie wiele mówi o artystce, którą kieruje akademicka ciekawość wobec relacji dźwięku z przestrzenią, światłem i ruchem. Ukończyła studia w zakresie kompozycji w Royal College of Music w Londynie, gdzie w 2016 roku obroniła także doktorat. Doświadczenie naukowca było kluczowe dla jej pracy przy niezwykłym projekcie pt. "Still Point". Jego historia rozpoczęła się wraz z odkryciem niekompletnej kompozycji z 1949 roku autorstwa Daphne Oram, odnalezionej w archiwum BBC, gdzie Oram pracowała wówczas jako inżynier dźwięku. Shiva wraz z Jamesem Bulleyem dokończyli radykalną kompozycję, która ostatecznie doczekała się światowej premiery w wykonaniu Feshareki i London Contemporary Orchestra w 2018 roku w Royal Albert Hall – miejscu, z myślą o którym została pierwotnie napisana.
Komponując artystka często zresztą uwzględnia specyfikę miejsca, tworząc swoiste dźwiękowe rzeźby w przestrzeni, np. w utworze "GABA-analogue" (2017) wykorzystała miejsce jako narzędzie kompozycyjne do stworzenia dźwięku przestrzennego orkiestry w londyńskim klubie nocnym Printworks. Dla Filharmonii w Szczecinie Feshareki napisała silnie osadzoną w białym holu kompozycję na gramofony oraz instrumenty dęte. Można spodziewać się charakterystycznych dla Feshareki manipulacji i samplingu na żywo oraz akustycznego akompaniamentu sześcioosobowego zespołu dętego, którego instrumentaliści będą się poruszać w przestrzeni. Będzie to pierwszy występ artystki w Polsce oraz niepowtarzalna okazja, by wziąć udział w premierowym wykonaniu i stać się częścią tej „dźwiękowej rzeźby”.
Bilety na kwietniową odsłonę cyklu SoundLab – koncert Shiva Feshareki | Lab 7: El-vinyl 4 kwietnia – w cenach 30/40 zł można kupić w kasie Filharmonii oraz na filharmonia.szczecin.pl