The beginning of musical Romanticism is usually determined by the late compositions of Ludwig van Beethoven, such as his fifth piano concerto, or the works of Franz Schubert – piano songs and miniatures dating back to the second decade of the 19th century. It is much more difficult to determine the dusk of romanticism in the history of music, because for some artists romantic ideals began to be exhausted by the mid-nineteenth century, to others by the mid-twentieth century when some still composed in that style.
The works of Richard Wagner are the quintessence of musical German Romanticism. The reformer of opera theater and the creator of musical drama in his stage works eagerly reached for Germanic mythology and medieval legends of such fascinating romantics. While the subject matter with Wagner remained in the style of the epoch, far-reaching harmonics exceeded the frames of 19th century music, to be was a preview of the approaching atonality. The opera "Nuremberg Singers", completed in 1868, however, remains quite traditional in terms of sound, in contrast to the breakthrough harmony of the earlier "Tristan and Isolde".
The last Polish Romantic – both if we look at his work and life – was Mieczysław Karłowicz. Tragically dying in an avalanche in the Tatras, the 32-year-old composer left a relatively small output. In 1900, while still studying, he wrote "Bianca da Molena" Op. 6 – music for the drama "White dove" by Józef Nowiński. A special place in this work by Karłowicz is occupied by six symphonic poems. The first piece in this genre, "Returning Waves" Op. 9, Karłowicz wrote during a period of the family tragedies – the deaths of his father and sister. To escape the depressing atmosphere of Warsaw, he went to the spa of Ika, where the waves of the Adriatic became the inspiration to create the poem. The detailed program of the work, in accordance with the will of the composer, remains hidden, however, according to Karłowicz's guidelines, the composition is to reflect the changing moods of a man depressed by the burden of fate, and his recurring joyful memories of his youth.
Exhibition available during event:
Wystawa malarstwa free | Maggie PiuWystawa obrazów i grafik Maggie Piu to podróż w krainę wyidealizowanego Piękna. Autorka nie ukrywa, że chce w odbiorcy wzbudzić te emocje, które przez tzw. sztukę współczesną były wypierane, więc zamiast poczucia lęku czy brzydoty chce wzbudzić poczucie PIĘKNA, MIŁOŚCI, ZACHWYTU. Sztuka nie musi boleć. To co przetrwało przez stulecia, to właśnie piękno i kunszt ludzkich dzieł, zarówno w malarstwie czy rzeźbie, jak architekturze i innych dziedzinach sztuki. Maggie Piu jest niczym bohater powieści „Pachnidło” Jan Baptysta Grenouille, który obsesyjnie chce zatrzymać i doskonalić coś nieuchwytnego, ale w przeciwieństwie do niego Maggie Piu nie uśmierca kobiet, wręcz przeciwnie obsesyjnie obdarza je doskonałością i daje im nieśmiertelność.
Maggie Piu tworzy w cyklach. Każda z serii obrazów jest poświęcona konkretnemu tematowi, chociaż serie łączą się ze sobą płynnie, przechodzą jedna w drugą. Bazą jest zawsze KOBIETA, zmienia się kontekst, ornament, format. Obrazy artystki są czytelne w przekazie, ale pojawiają się w nich symbole, które przemyca, by nie była to tylko sztuka dekoracyjna, ale też pretekst do kreatywnego myślenia i poszukiwań kulturowych.
Na wystawie zobaczymy między innymi obrazy z serii „POP-DIVY”, gdzie inspiracją była opera, a w rolę głównych bohaterek wcielają się prawdziwe kobiety ze świata współczesnego filmu czy muzyki, jak chociażby Jennifer Lopez w roli Carmen.
Prezentowany będzie również cykl obrazów inspirowanych kulturami świata, haftów i tatuaży „FREEWOLNE PASTERECZKI”, gdzie Maggie Piu przemyca symbolikę polskich obyczajów; ta seria powstała w 100-letnią rocznicę uzyskania przez Polki praw wyborczych po odzyskaniu Niepodległości, stąd ten przewrotny tytuł, który można odczytać jako interferencję pojęć „wolność” i „frywolność”, według Maggie wolność słowa i wolność myśli. Zobaczymy również obrazy inspirowane światem mody pod ogólnym tytułem „FASHION GAMES”, gdzie królują charakterystyczne akcenty czołowych marek modowych.
Podsumowując, będzie to podróż bardzo kobieca, ale interesująca również dla mężczyzn, gdzie KOBIETY będą mogły zobaczyć doskonałość swojej płci, a mężczyźni, mimo ich braku na obrazach, odnajdą obiekty swoich westchnień.