W przeddzień 240 rocznicy urodzin
Niccolò Paganiniego (1782-1840), zapraszamy na kameralne spotkanie z muzyką legendarnego skrzypka oraz utworami innych wielkich kompozytorów inspirowanymi jego twórczością.
Paganiniego nie trzeba przedstawiać miłośnikom muzyki klasycznej. Legendarny włoski wirtuoz skrzypiec, zostawił nam całe mnóstwo zachwycających kompozycji, które nawet współcześnie stanowią wyzwanie dla wszystkich skrzypków na świecie. Technika gry Paganiniego do dziś pozostaje zresztą tajemnicą. Niektóre hipotezy głoszą, że cierpiał na tzw. zespół Marfana – rzadką genetyczną chorobę, której charakterystycznymi objawami są m.in. nienaturalnie długie palce i nadmierna ruchomość stawów.
Paganini pozostawił nam wiele znakomitych utworów kameralnych. Wśród nich największą sławę zdobyły
24 Kaprysy op. 1. Te znakomite muzyczne perełki od początku powstawały jako utwory o charakterze popisowym, miały one także służyć skrzypkom jako etiudy. Każdy z kaprysów ćwiczy różne umiejętności gry na skrzypcach (np. wielodźwięki, tryle, pizzicato lewą ręką itp.). Wybrane kaprysy zagra tego wieczoru koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie, znakomity skrzypek –
Paweł Maślanka...
czytaj więcej. Będzie mu towarzyszył nie mniej uzdolniony, młody polski pianista, doskonale znany słuchaczom jako półfinalista i laureat nagród pozaregulaminowych na XVII Konkursie Chopinowskim (2015 rok) –
Krzysztof Książek... czytaj więcej.
Fortepian będzie nam niezbędny, ponieważ na koncercie zabrzmią także utwory na ten właśnie instrument, powstałe z inspiracji Paganinim. W pierwszej kolejności usłyszymy
Wariacje na temat Paganiniego Rafała Augustyna (ur. 1951) – znakomitego kompozytora, a także filologa. Augustyn jest nie tylko uznanym kompozytorem ale także doktorem habilitowanym filologii polskiej (wykłada historię literatury na Uniwersytecie Wrocławskim). Kompozycje Rafała Augustyna były i są wykonywane na całym świecie. Tak w Europie, w tym na słynnym Festiwalu Warszawska Jesień, jak i poza nią, w Stanach Zjednoczonych i na Dalekim Wschodzie.
Fortepian po raz kolejny wystąpi w roli głównej w
Grandes études de Paganini Franza Liszta (1811-1886). Nie jest tajemnicą, że węgierski kompozytor był wielkim admiratorem Paganiniego. Jego zamiarem było stworzenie podobnego cyklu etiud, ale dla instrumentu, który sam opanował do perfekcji. Tak powstało sześć miniatur, które należą do najbardziej wymagających technicznie utworów w literaturze fortepianowej. To prawdziwy tor przeszkód przeszkód technicznych, wymagający od wykonawców niezwykłej precyzji i niedoścignionej wirtuozerii.
Krzysztof Książek i Paweł Maślanka zagrają wspólnie ostatni z utworów tego wieczoru –
3 Kaprysy Paganiniego op. 40 Karola Szymanowskiego (1882-1937). Trzy wybrane kaprysy Paganiniego polski kompozytor opracował dla duetu skrzypiec i fortepianu, ale pod względem muzycznym transkrypcja ta nie polegała wyłącznie na dołączeniu do oryginalnej partii skrzypcowej akompaniamentu fortepianu. Uważni słuchacze szybko odnajdą tu indywidualny i niepodrabialny stylu Szymanowskiego.