Od kilku lat w całej Polsce prowadzone są badania publiczności instytucji kultury. Również w Filharmonii w Szczecinie kilkukrotnie pytaliśmy Państwa o wiedzę i opinię na temat naszej działalności. Dowiadywaliśmy się także kim jest nasz słuchacz. Jednakże apetyt rośnie w miarę jedzenia i postanowiliśmy rozpocząć poszukiwanie odpowiedzi na kolejne pytanie – jak to się dzieje, że niektóre osoby chodzą na koncerty, a inne zostają w domach lub wybierają inne aktywności?
Pytanie nabrało niezwykłej aktualności w okresie pandemii koronawirusa, kiedy to wszyscy musieliśmy najpierw zostać w domach, a potem braliśmy udział tylko w nielicznych wydarzeniach i w bardzo ograniczonym gronie. To był test – kto wróci na koncerty i dlaczego? Czy da się sformułować jednoznaczną odpowiedź na to pytanie.
Te rozważania legły u podstaw transgranicznego projektu badawczego „Modele zachowań konsumentów na rynku sztuk performatywnych” przeprowadzonego przez Filharmonię im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w partnerstwie z Teatrem Uckermärkische Bühnen Schwedt. Badania ankietowe na terenie Polski i Niemiec przeprowadzał Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
Przyjemność i chęć oderwania się od rzeczywistości – tak można scharakteryzować najważniejsze powody dla których Pomorzanie uczestniczą w koncertach. Niemal 2/3 badanych rozpoczęło uczestnictwo w koncertach ze względu na wewnętrzną potrzebę kontaktu ze sztuką lub z ciekawości takiego doświadczenia. Ponad połowa badanych wskazała, że została zachęcona przez inne osoby (w tym nauczycieli w szkole). Większość badanych nie kierowała się modą.
Ewidentnie na koncerty do Filharmonii przychodzą osoby słuchające muzyki w pracy, w domu, w samochodzie oraz często uprawiające artystyczne hobby – wskazuje dr Jakub Stefek.
To daje olbrzymie pole instytucjom kultury do kształtowania propozycji nowych wydarzeń. Jest to szczególnie istotne w kontekście wyników dotyczących zmiany zachowań w wyniku pandemii – aż 1/3 respondentów uważa, że taka zmiana nastąpi, a drugie tyle nie wyklucza takiej możliwości.
Co jest ważne dla osób, które podjęły już decyzję o wyjściu na koncert? To wyjątkowa atmosfera, przemyślany i dopasowany do okazji ubiór i komfortowe warunki słuchania.
To aspekty, których możemy nie osiągnąć korzystając z kultury w domu, dlatego właśnie na nie powinny stawiać instytucje kultury, które ponownie zapraszają widzów i słuchaczy w swoje progi - podsumowuje dr Stefek.
Transgraniczny projekt badawczy był elementem działań prowadzonych w ramach polsko-niemieckiej konferencji online: „EduFilharmonie – nowe wyzwania w muzykoterapii”. Podczas czerwcowego wydarzenia eksperci i praktycy różnych dziedzin szukali odpowiedzi na pytania o rolę muzyki w radzeniu sobie ze skutkami pandemii. To jeden z wielu międzynarodowych projektów, które prowadzi Filharmonia w Szczecinie z partnerami z Polski i Europy.
Projekt Polsko-niemiecka konferencja online EduFilharmonie – Nowe wyzwania w muzykoterapii jest dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa (Fundusz Małych Projektów w ramach Programu Współpracy Interreg V A Meklemburgia-Pomorze Przednie/Brandenburgia/Polska w Euroregionie Pomerania).
Zapoznaj się z wynikami badań.