ADOLESCENT | Wystawa zbiorowa

EXHIBITIONS
Do projektu Fundacji Upside Art „Adolescent” zostali zaproszeni: Michał Banasik, Rafał Kowalski, Paweł Książek, Bartek Otocki, Łukasz Patelczyk, Piotr Pauk, Remigiusz Suda, SIKSA, Katarzyna Szeszycka, Anna Taut, Damian „Czarnobyl” Terlecki, Aleksandra Waliszewska, Małgorzata Wielek-Mandrela, Kacper Zieliński. Są to uznani artyści wypowiadający się głównie w medium malarskim, jednakże nie wszyscy użyli tego środka wyrazu w odpowiedzi. Większość z kilkudziesięciu prac, które zostaną zaprezentowane na tej wystawie to realizacje premierowe.
OTWARCIE WYSTAWY12DEC '18wd, 20:30
Wernisaż 12 grudnia 2018, o godz. 20:30 w galerii Poziom 4. Filharmonii w Szczecinie otworzy SIKSA, duet złożony z wokalistki i basisty. Artyści sami swoją twórczość nazywają „buntem na zamówienie bez organizowania przetargów”. Tworzą jedyne w swoim rodzaju widowisko, łączące w sobie elementy punkowego koncertu i teatralnego performance będącego artystyczną oraz ideologiczną prowokacją. SIKSA nie boi się mocnych słów. Obnażając hipokryzję współczesnego świata, wyprowadza odbiorców ze strefy komfortu oraz pozostawia odartych ze złudzeń i masek przywdziewanych na co dzień.

Projektowi „Adolescent” towarzyszy tekst napisany przez dr. Krzysztofa Łukomskiego.

„Większość z nas pamięta okres dojrzewania jako rodzaj podwójnej negatywności: nie mogąc już dłużej być dziećmi, nie jesteśmy jeszcze zdolni do bycia dorosłymi”

Julian Barnes


Nie prosiłem się o to by się urodzić. Nikt inny też nie. Wielkość i złożoność świata sprawia, że czuję się mały i wolny od odpowiedzialności. Wydaje mi się że jedyną ważną rzeczą do roboty jest podejmować próby i spędzać dobrze czas. Rozumiesz to uczucie?”* Aby odpowiedzieć na pytanie zadane przez nastoletniego bohatera powieści Erlenda Loe, potrzeba nam wyrafinowanej umiejętności powrotu do czasu, o którym słusznie/niesłusznie* programowo zapominamy, kiedy stajemy się dorosłymi. Ten przedział wiekowy pomiędzy późną podstawówką a końcem liceum, to okres prób i powolnej akceptacji własnych niepowodzeń, przekuwanych w lekcje życia, które z czasem, w miarę rozwoju kolekcji wzlotów i upadków w starszym okresie bytności, zaczynamy uromantyczniać i resentymentalizować. Do tej specyficznej poetyki wrażeń i emocjonalności odwołuje się tytułowe pojęcie wystawy „Adolescent”. W języku angielskim oznacza ono w zasadzie to, co polskie słowo „Nastoletni”, ale w rzeczywistości odmienność lingwistyczna i kulturowa pozostawia ów wyraz niemożliwym do odpowiedzialnej translacji na język polski. Gdybyśmy jednak byli uparci, możemy spróbować tłumaczeń literalnych i pośrednich. „Adolescent” to inaczej „dojrzewający” lub dokładniej „rosnący ku dorosłości”. To wzrastanie, jak w powyższym cytacie z ikonicznej norweskiej powieści o perypetiach „Naiwnego” w drodze ku osiągnięciu dojrzałości, nie zna limitów. Podwójna negatywność, o której pisał Julian Barnes, zawiera się w przedziale czasowym między uwolnieniem spojrzenia (i swobody działania): od odprowadzania wzrokiem przez dorosłych w dzieciństwie, nim samemu stanie się owym „patrzącym” dorosłym. Górna granica dojrzewania to zwyczajowo pakt zaakceptowania tzw. norm społecznych i obyczajowych (szczególnie w kulturach o wysokim standardzie zasad i nadzoru postępowania oraz rygorze wydawania opinii o wszystkich, którzy owym normom nie chcą się podporządkować), które niedojrzałą wciąż istotę mają podporządkować lub skazać na „wieczną niedojrzałość” (co zresztą pewna konserwatywna i dorosła grupa społeczna chętnie robi dzięki systemowi reguł, ocen i kar). Być może, jak próbuje udowodnić amerykańska popkultura (w postaci bohaterów popularnych teenage-seriali), nastolatki dziś są o wiele dojrzalsze niż w poprzednich pokoleniach, mniej rozrabiają, a nawet jeśli, to w zorganizowany sposób, wzmocniony wikiwiedzą i wszędobylskim „google search”, znacznie wcześniej niż kiedyś „przeczuwając”, kiedy „wrócą dorośli”; „wszystko podobno bardziej planują”, zmyślnie organizują i rozprawiają się z wyzwaniami bardzo już postmodernistycznej „współczesności”, w której komunikację międzyludzką zastąpiły jej substytuty i algorytmy (istotne jest zrozumienie ironii zawartej w języku, w pojęciach wyrażających nowe „religie młodości”, zaprojektowane, o paradoksie, dla dojrzewających przez już dojrzałych, wyznaczane przez rytualne i pełne ukrytej kontroli narzędzia – smartfony, które de facto ogłupiają i uzależniają od znajdywania szybkich i prostych rozwiązań zamiast dochodzenia do pewnych rezultatów przez dłuższe, doświadczalne „praktyki poszukiwania”, wreszcie media rzekomo „społecznościowe”, które w istocie znacząco alienują jednostki).

W powszechnej opinii dorosłych, jeszcze bardziej dziś niż chyba kiedykolwiek wcześniej, „młodzi” są zupełnie „nieprzygotowani do życia”. Ale czy rzeczywiście i co to właściwie znaczy? W mowie potocznej pojawia się od czasu do czasu wyrażenie mające to współcześnie dookreślić: „świadomie przedłużane dzieciństwo” (w języku angielskim, a bardziej nawet amerykańskim, sformułowane w odniesieniu do wiecznych „nastolatków” jako „prolonged adolescence”). Od zawsze przeczuwałem, że w określeniach typu „wieczny student” czy beznadziejnych uproszczeniach (i kliszach) w rodzaju: „jesteś ciągle jak nastolatka”, kryje się zazdrość już mocno dojrzałych o pewną wyjątkową wrażliwość, którą zwykle traci się, nie tyle z wiekiem, co raczej obrastając rutyną wykonywanej pracy i powtarzalnymi mechanizmami tzw. „dorosłego życia” (nie dotyczy to jednak wszystkich równo, ale jednakże i tak tworzy fałszywy obraz tego, „jak być powinno” w powszechnym mniemaniu pewnej konserwatywnej obyczajowo korporacji „dorosłej większości społeczeństwa”).

Symptomami dojrzewania w jego psychologicznym aspekcie są, po pierwsze, bycie w stanie pewnego ciągłego oczekiwania na coś co ma nastąpić, pozwalające na niezwykłą kreatywność i po drugie, niepoddawanie się regułom określanym z zewnątrz. Jednocześnie, ujawnia się także w tym okresie wzmożona potrzeba usankcjonowania pewności siebie i „odnalezienia się” wobec świata (uwiarygadniające własną podmiotowość i wyjątkowość), a także, niczym w grze (komputerowej), walka z czyhającymi na każdym kroku odkryciami „prawd o życiu”, drobnymi przykrości i seriami większych niepowodzeń i załamań (wynikających, a jakże, z zaprojektowanej przez świat dorosłych konkurencyjności, rozumianej jako wyścig jednostek w celu osiągnięcia większego zysku, coraz chętniej w dobie późnego kapitalizmu wmawianej nastolatkom, jako normy właściwej dla opisania wyzwań dorosłości), które w okresie dziecięcym były dotychczas obojętne, czy neutralne. Ideologia gromadzenia kapitału „ku dorosłości” ma organizować wszelkie dziedziny życia, w tym także pragnienia i uczucia. W pamiętnym filmie Soffi Coppoli zatytułowanym „Virgin Suicides”*** jeden z jego bohaterów, Jeffrey, trafnie określa różnicę między paradygmatami dojrzewania, a wizjami zaprogramowanej dorosłości: „We realized that the version of the world they rendered for us was not the world they really believed in...” (tłum. „Zdaliśmy sobie sprawę, że wersja świata, który dla nas stworzyli, nie była światem, w który oni sami naprawdę wierzyli”). Ten w zasadzie odwieczny paradoks, pozwala nam może mieć nadzieję, że owe/owi przedłużający swą młodość nastolatkowie/nastolatki, z pokolenia na pokolenie, będą coraz bardziej wyczuleni na „ściemy” dorosłych i wezmą sprawy w swoje ręce****, zanim dorośli zupełnie zapomną jak to było być niepokornymi, ale bardzo twórczymi istotami. W przeciwnym razie grozi nam wylęgarnia podobnych do siebie, spacyfikowanych, zbyt wcześnie dorosłych nastoletnich, których poeta i artysta, Wojtek Bąkowski (lider grupy Niwea) w pokoleniowym utworze sprzed paru lat trafnie określił tak: „Miły, miły, miły, miły młody człowiek” . A takich „miłych” zdecydowanie łatwiej poddawać kontroli. Wy, „Adolescenci przyszłości”, kiedy Wasze wersje z przyszłości będą do Was przemawiać i Was pouczać, wykrzyczcie głośno swoją niezgodę! Jeśli zbyt głęboko zanurkujecie w e-rzeczywistość, którą niektórzy dorośli zaprojektowali, by uśpić Waszą czujność, ten świat rzeczywiście czeka zagłada. Nie dajcie się zwieść lub raczej zawierzcie głosowi, wyrażonemu przez Holdena, bohatera pamiętnej powieści Salingera („Buszujący w zbożu”): „Niektóre rzeczy powinny by zostawać zawsze niezmienione. Żeby można je wpakować do jednej z tych wielkich oszklonych szaf i tak je przechowywać”.

* niepotrzebne skreślić
** wg oryginału: I did not ask to be born. Neither did anyone else. The size and complexity of the universe makes me feel so small and free of responsibility. It makes me feel that the only meaningful thing to do is to try and have a good time. Do you understand that feeling?; Naiwny. Super. Erlend Loe, wydanie polskie, Zysk i S-ka. Rok wydania: 2002.
*** tytuł filmu, jak wiele innych zresztą, został irracjonalnie i w iście neo-purytańskim stylu, przetłumaczony na język polski jako „Przekleństwa niewinności”, zamiast dosłownie jako „Dziewicze samobójstwa”, co choć jest zręcznym wybiegiem językowym, stanowi także o symptomatycznym wskazaniu, jak zwykle drobnomieszczańska kultura wzmożenia właściwej „obyczajowości” próbuje unikać konfrontacji z tym, co nie mieści się w przyjętych ideałach „moralności”;
**** marzenia niektórych dorosłych o perspektywie przejęcia realnej władzy przez młodych pojawiają się od czasu do czasu, np. w postaci promowania tzw. „parlamentów młodzieżowych” lub „oksfordzkich dyskusji” o świecie urządzanych przez licealistów, które mają pokazać nastolatkom, że już wkrótce w taki właśnie sposób zaczną organizować zarządzanie życiem i „zasobami”)


Organizator: Fundacja Upside Art
Współorganizator: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Partnerzy:
Akademia Sztuki w Szczecinie
Miejsce Sztuki 44 w Świnoujściu

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków budżetu Województwa Zachodniopomorskiego

VIDEOS AND PHOTOS
March 2025
TODAY01 MARsa, 12:00
Level 4. GalleryKatarzyna Laskowska | CirculusExhibition
TODAY01 MARsa, 19:00
Non-affilliated eventsZALEWSKI | ZGŁOWY | Koncert dla Zwierząt z PodlasiaCo-organized event
TOMORROW02 MARsn, 12:00
Level 4. GalleryKatarzyna Laskowska | CirculusExhibition
02 MAR, sn, 18:00 - PASION DE BUENA VISTAkoncert zewnętrzny
05MAR '25wd, 19:00
CHAMBER MUSIC CONCERTS | Misterioso 2024/2025Stirring KaleidoscopeChamber concert
06MAR '25th, 10:00
School concerts 2024/2025Just So You Know?School concert for students aged 14+
06MAR '25th, 12:00
School concerts 2024/2025Just So You Know?School concert for students aged 14+
06MAR '25th, 19:00
Level 4. GalleryINtonacje | Dojrzałe oblicze pięknaVernissage
07MAR '25fr, 14:00
07MAR '25fr, 15:00
07MAR '25fr, 19:00
GUESTS AT THE SZCZECIN PHILHARMONICThe Music of SilenceChoir concert
08MAR '25sa, 09:00
RANIUTTOworkshopsfor children aged 1-2 with caregivers
08MAR '25sa, 10:30
RANIUTTOworkshopsfor children aged 3-4 with caregivers
08MAR '25sa, 12:00
RANIUTTOworkshopsfor children aged 5-6 with caregivers
08MAR '25sa, 12:00
Level 4. GalleryINtonacje | Dojrzałe oblicze pięknaExhibition
09MAR '25sn, 11:00
Young Music Lovers' Academy | Family concertsIn the Brass Kingdom of King TubaConcertfor children with caregivers
09MAR '25sn, 12:00
Level 4. GalleryINtonacje | Dojrzałe oblicze pięknaExhibition
10MAR '25mn, 10:00
Donuta discoversChamber concertfor preschool and early school-age children
10MAR '25mn, 12:00
Donuta discoversChamber concertfor preschool and early school-age children
10 MAR, mn, 19:00 - KULT AKUSTIK 2025koncert zewnętrzny
11MAR '25tu, 12:00
ConsonancesChamber concertfor seniors
11 MAR, tu, 19:00 - ANIA DĄBROWSKA. TEGO CHCIAŁAM. TRASA 20 LECIAkoncert zewnętrzny
12 MAR, wd, 19:00 - SZCZECIN JAZZ 2025 - GALA JAZZ TOP MAGAZYNU JAZZ FORUMkoncert zewnętrzny
14MAR '25fr, 14:00
14MAR '25fr, 15:00
14MAR '25fr, 19:00
SYMPHONIC CONCERTS | Grandioso 2024/2025The Essence of ViennaSymphonic concert
15MAR '25sa, 09:00
RANIUTTOworkshopsfor children aged 1-2 with caregivers
15MAR '25sa, 10:30
RANIUTTOworkshopsfor children aged 3-4 with caregivers
15MAR '25sa, 12:00
RANIUTTOworkshopsfor children aged 5-6 with caregivers
15MAR '25sa, 12:00
Level 4. GalleryINtonacje | Dojrzałe oblicze pięknaExhibition
16MAR '25sn, 12:00
Level 4. GalleryINtonacje | Dojrzałe oblicze pięknaExhibition
16 MAR, sn, 20:00 - WOJCIECH WAGLEWSKI MTV Unpluggedkoncert zewnętrzny
18 MAR, tu, 19:00 - HAPPYSAD INACZEJkoncert zewnętrzny
19 MAR, wd, 19:00 - SZCZECIN JAZZ 2025 - DIANNE REEVESkoncert zewnętrzny
20MAR '25th, 19:00
WORLD MUSIC | Rubato 2024/2025Lullabies for the WorldWorld music concert
21MAR '25fr, 14:00
21MAR '25fr, 15:00
21MAR '25fr, 16:00
21MAR '25fr, 19:00
SYMPHONIC CONCERTS | Grandioso 2024/2025Spring and the CitySymphonic concert
22MAR '25sa, 12:00
Level 4. GalleryINtonacje | Dojrzałe oblicze pięknaExhibition
22 MAR, sa, 20:00 - KORTEZ - WIOSNA'25koncert zewnętrzny
23MAR '25sn, 12:00
Level 4. GalleryINtonacje | Dojrzałe oblicze pięknaExhibition
23 MAR, sn, 20:00 - KORTEZ - WIOSNA'25koncert zewnętrzny
26 MAR, wd, 20:00 - KUBA BADACHkoncert zewnętrzny
28MAR '25fr, 14:00
28MAR '25fr, 15:00
28MAR '25fr, 19:00
SYMPHONIC CONCERTS | Grandioso 2024/2025From AfarSymphonic concert
29MAR '25sa, 12:00
29MAR '25sa, 19:00
Level 4. GalleryHELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSVernissage
30MAR '25sn, 12:00
30MAR '25sn, 12:00
Level 4. GalleryHELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSExhibition
30MAR '25sn, 17:00
EduVerve| Family concertsUP-Down — being KarłowiczConcertfor children from 6 years of age accompanied by adults
31 MAR, mn, 20:00 - HOOVERPHONICkoncert zewnętrzny
April 2025
02APR '25wd, 19:00
CHAMBER MUSIC CONCERTS | Misterioso 2024/2025Bach HistoricallyChamber concert
03APR '25th, 10:00
School concerts 2024/2025UP-Down—being KarłowiczSchool concert for primary schools students
03APR '25th, 12:00
School concerts 2024/2025UP-Down—being KarłowiczSchool concert for primary schools students
04APR '25fr, 14:00
04APR '25fr, 15:00
04APR '25fr, 19:00
GUESTS AT THE SZCZECIN PHILHARMONICThe Sound of Youth!Symphonic concert
05APR '25sa, 09:00
RANIUTTOworkshopsfor children aged 1-2 with caregivers
05APR '25sa, 10:30
RANIUTTOworkshopsfor children aged 3-4 with caregivers
05APR '25sa, 12:00
RANIUTTOworkshopsfor children aged 5-6 with caregivers
05APR '25sa, 12:00
05APR '25sa, 12:00
Level 4. GalleryHELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSExhibition
06APR '25sn, 11:00
Young Music Lovers' Academy | Family concertsOn the Trail of Percussion RunawaysConcertfor children with caregivers
06APR '25sn, 12:00
06APR '25sn, 12:00
Level 4. GalleryHELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSExhibition
07APR '25mn, 10:00
Donuta discoversChamber concertfor preschool and early school-age children
07APR '25mn, 12:00
Donuta discoversChamber concertfor preschool and early school-age children
08APR '25tu, 12:00
ConsonancesChamber concertfor seniors
11APR '25fr, 14:00
11APR '25fr, 15:00
11APR '25fr, 19:00
SYMPHONIC CONCERTS | Grandioso 2024/2025Saint John PassionSymphonic concert
12APR '25sa, 09:00
RANIUTTOworkshopsfor children aged 1-2 with caregivers
12APR '25sa, 10:30
RANIUTTOworkshopsfor children aged 3-4 with caregivers
12APR '25sa, 12:00
RANIUTTOworkshopsfor children aged 5-6 with caregivers
12APR '25sa, 12:00
Level 4. GalleryHELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSExhibition
13APR '25sn, 12:00
Level 4. GalleryHELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSExhibition
13APR '25sn, 19:00
SYMPHONIC CONCERTS | Grandioso 2024/2025Saint John PassionSymphonic concert
23APR '25wd, 19:00
CHAMBER MUSIC CONCERTS | Misterioso 2024/2025In Western EuropeChamber concert
25APR '25fr, 14:00
25APR '25fr, 15:00
25APR '25fr, 16:00
25APR '25fr, 19:00
SYMPHONIC CONCERTS | Grandioso 2024/2025 | SYMPHONIC MONUMENTSSymphonic Monuments - BrahmsSymphonic concert
26APR '25sa, 12:00
Level 4. GalleryHELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSExhibition
26APR '25sa, 20:00
ELECTRONIC CONCERTS | SoundLab 2024/2025French Love | Thylacine
Event CANCELLED
Electronic music concert
27APR '25sn, 12:00
Level 4. GalleryHELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSExhibition
27APR '25sn, 19:00
PHILHARMONIC LIGHT | Brillante 2024/2025Good to be GreenConcert
2025
REPERTUAR