Tegoroczną edycję festiwalu
MUSIC.DESIGN.FORM otworzy wyjątkowy projekt Jacka Hałasa i Radzimira Dębskiego. Muzyczne połączenie tradycji i współczesności przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii zostanie zrealizowane w dwóch przestrzeniach. Będzie muzyczną metaforą tak zwanych obrzędów przejścia – rytuałów, które zmieniają życie człowieka dążącego do osiągnięcia harmonii z samym sobą i światem.
Tradycja i współczesność. Dojrzałość i młodość. Spotkanie dwóch, z pozoru tak różnych, artystów musiało zaowocować wydarzeniem innym niż wszystkie.
Jacek Hałas – pierwszy z nich to uznany artysta od lat poszukujący i czerpiący w swojej twórczości z muzyki tradycyjnej, muzykant, śpiewak i tancerz. Drugi –
Radzimir Dębski – jeden z najbardziej intrygujących i popularnych kompozytorów młodego pokolenia, który w swoim dorobku ma zarówno utwory symfoniczne, jak i muzykę filmową, czy opracowania utworów hip-hopowych i jazzowych.
Stworzone przez nich wydarzenie nie będzie koncertem sensu stricte – staniemy się widzami teatralizowanego koncertu, który łącząc dwa muzyczne światy i dwie kontrastujące ze sobą przestrzenie Filharmonii przeprowadzi nas przez tradycyjne obrzędy przejścia.
Znane chyba w każdej kulturze obrzędy przejścia to rytuały, które miały zmienić człowieka i jego status w społeczeństwie. Były przełomem w życiu, przekroczeniem pewnej umownej granicy między fazami życia i wiązały się z porzuceniem tego co stare, na rzecz tego co nowe. Każdy obrzęd dzielił się zazwyczaj na trzy etapy – wyłączenia, zawieszenia i włączenia, które odpowiadały kolejno sferze profanum, sacrum i profanum.
Współcześnie obrzędy przejścia nie zniknęły z naszego życia, a jedynie zmieniły swoją naturę zyskując w większości przypadków świecki charakter. Jednak nawet jako takie mają w swoim głębszym znaczeniu postać rytuału – czy to dotyczącego edukacji, pracy zawodowej, czy codziennych praktyk i zachowań.
Hałas i Dębski w swoim trzyczęściowym dziele za punkt wyjścia do komponowania biorą „Ballady i Romanse” Adama Mickiewicza oraz wszystko to, co mogło zainspirować wieszcza do stworzenia przełomowych dla literatury utworów. Ballady przepojone tajemniczością i magią, zaludnione przez rusałki i czarty, prezentujące ludowy światopogląd, staną się podstawą koncertu, w którym harmonia tradycji przeplatać się będzie z harmonią współczesności. Całość będzie swoistym obrzędem przejścia, który ostatecznie stanie się muzyczną afirmacją życia.